Duurzaam drukwerk en sponsoring
in
Wie zijn evenement echt duurzaam wil maken, moet aandacht besteden aan flyers en ander drukwerk. Dat heeft namelijk een grote impact op de ecologische voetafdruk van je evenement. Daarnaast kan je ook bij je sponsors de ecologische stempel verder drukken.

Tips voor duurzaam drukwerk
Sponsors
Een organisator van een duurzaam evenement is erg kritisch bij de keuze van de sponsors. Kies ze zorgvuldig. Wist je bijvoorbeeld dat in 2016 maar 7 procent van het plastic in de wegwerpflessen van Coca-Cola gerecycleerd was?
-
Wat kan jij doen?
- Kies voor duurzame sponsors. Banken sponsoren graag, maar hebben vaak niet zo’n goede reputatie. Een fietsenwinkel als sponsor is dan weer beter dan een groot automerk.
- Spreek je vaste sponsors aan op hun verantwoordelijkheid. Maak met hen afspraken over het leveren van enkel duurzame producten. Coca-Cola kan bijvoorbeeld in plaats van petflesjes ook automaten leveren die ter plaatse frisdrank produceren op basis van siroop, kraanwater en CO2. ‘Postmix’ heet dat principe. Wil je sponsor niet meteen meestappen in je vraag? Werk dan samen een overgangsplan uit.
- Laat je brouwer herbruikbare bekers leveren. Als je een beetje handig bent met sponsoring, kan je ze laten bedrukken en gebruiken als sponsorproduct. Het bedrijf dat ze bekostigt, komt zo elk jaar ‘in beeld’.
- Ban nutteloze sponsorgadgets van je evenement. Denk samen met je sponsor na over duurzamere manieren om in de kijker te lopen.