Duurzaam drukwerk en sponsoring

Wie zijn evenement echt duurzaam wil maken, moet aandacht besteden aan flyers en ander drukwerk. Dat heeft namelijk een grote impact op de ecologische voetafdruk van je evenement. Daarnaast kan je ook bij je sponsors de ecologische stempel verder drukken.

Tips voor duurzaam drukwerk

  • Vermijd onnodig drukwerk

    Financieel is het uiteraard interessant om je affiches en flyers in grote oplages te laten drukken, maar weet dat een boom een volledig jaar moet groeien om de CO2-uitstoot van 6 kilo papier te compenseren.

  • Kies voor een ‘groene’ drukker

    Een groene drukkerij gebruikt groene stroom, plantaardige inkt en gerecycleerd papier, maar heeft ook aandacht voor het transport.

  • Hergebruik je promo-T-shirts

    Elk jaar nieuwe T-shirts laten drukken om je evenement te promoten? Voor een team van 37 medewerkers vraagt dat elk jaar opnieuw 100 000 liter water.

  • (Her)gebruik je affiche panelen en spandoeken

    Pak je graag uit met grote panelen en spandoeken om je jaarlijks terugkerend evenement aan te kondigen? Kies dan voor borden of doeken die je meermaals kan gebruiken en waar je bijvoorbeeld enkel maar de datum op hoeft te wijzigen. Kies voor duurzaam FSC-hout of gerecycleerde houten panelen.

Sponsors

Een organisator van een duurzaam evenement is erg kritisch bij de keuze van de sponsors. Kies ze zorgvuldig. Wist je bijvoorbeeld dat in 2016 maar 7 procent van het plastic in de wegwerpflessen van Coca-Cola gerecycleerd was?

  • Wat kan jij doen?

    • Kies voor duurzame sponsors. Banken sponsoren graag, maar hebben vaak niet zo’n goede reputatie. Een fietsenwinkel als sponsor is dan weer beter dan een groot automerk.
    • Spreek je vaste sponsors aan op hun verantwoordelijkheid. Maak met hen afspraken over het leveren van enkel duurzame producten. Coca-Cola kan bijvoorbeeld in plaats van petflesjes ook automaten leveren die ter plaatse frisdrank produceren op basis van siroop, kraanwater en CO2. ‘Postmix’ heet dat principe. Wil je sponsor niet meteen meestappen in je vraag? Werk dan samen een overgangsplan uit.
    • Laat je brouwer herbruikbare bekers leveren. Als je een beetje handig bent met sponsoring, kan je ze laten bedrukken en gebruiken als sponsorproduct. Het bedrijf dat ze bekostigt, komt zo elk jaar ‘in beeld’.
    • Ban nutteloze sponsorgadgets van je evenement. Denk samen met je sponsor na over duurzamere manieren om in de kijker te lopen.
  • Beeld Valerie Vonck