Draag je ecologische aanpak actief uit

Je mag nog zoveel duurzame maatregelen nemen als je wil, zonder er duidelijk over te communiceren halen ze weinig uit. Het is belangrijk om aan je bezoekers, artiesten, medewerkers en zeker ook de buitenwereld duidelijk te maken welke maatregelen je neemt en waarom je dat doet. Met je evenement bereik je veel mensen: grijp die kans met beide handen.

Hoe kan ik mijn ecologische aanpak uitdragen?

  • Communiceer als ambassadeur

    Wees je ervan bewust dat je met je duurzaam evenement vele anderen kan inspireren, ook al is het maar iets kleins. Dat je wil werken aan het ecologische aspect van je evenement is het startpunt.

    Nog belangrijker, is dat je je bezoekers de meerwaarde daarvan aantoont. Praten over duurzaamheid is minstens even belangrijk als acties ondernemen. Zo creëer je bewustzijn. Daarnaast is het makkelijker om bezoekers achter je concept te krijgen als ze mee zijn in je verhaal.

    Maak daarvoor gebruik van je eigen kanalen, maar vertel je verhaal ook via de (regionale) media en tijdens het evenement zelf.

  • Programmeer als ambassadeur

    Ook inhoudelijk kan je duurzaamheid een plekje geven op je evenement. Programmeer bijvoorbeeld een geëngageerde spreker of artiest of nodig een duurzame organisatie uit om actie te voeren met een standje.

  • Samen onder een zeil

    Een evenement in een tent? Zoek dan lokale of regionale organisaties die de dag ervoor of erna iets duurzaams willen organiseren in diezelfde tent. Die staat er toch al. Mogelijkheden genoeg: een ruilbeurs, een repaircafé, een rommelmarkt of weggeefmarkt. Geef de voorkeur aan evenementen met een sociale of ecologische impact.

  • Compensatie van je CO2-uitstoot

    Ook al doe je nog zo je best, volledig CO2-neutraal wordt je evenement nooit. Je kan er wel voor kiezen om je CO2-uitstoot te compenseren, bijvoorbeeld via een project van BOS+.  Die organisatie plant nieuw bos aan met elke euro die je schenkt. Als je zo’n actie plant, kondig je die best op voorhand aan. Aan bezoekers die toch met de auto komen, kun je een extra bijdrage vragen, vrijwillig of verrekend in de ticketprijs. Een richtlijn, bijvoorbeeld 0,25 euro per 100 km, kan helpen.

  • Samenwerking met en binnen je gemeente

    Neem op voorhand contact op met de dienst duurzaamheid binnen je gemeente of stad. Die kan je inspireren, jullie verhaal mee uitdragen in de hele gemeente en misschien ook ondersteunen. Bekijk samen wat je kan doen in het kader van Gemeente voor de toekomst van Bond Beter leefmilieu    

    Werk samen met andere organisatoren van evenementen. Zij hebben misschien meer ervaring met duurzaamheid of zoeken net tips en advies. Samen kun je makkelijker een grote duurzame aankoop doen, bijvoorbeeld herbruikbare bekers of een tapwaterkraan. Je gemeente zal ook sneller bereid zijn om een aankoop door meerdere organisaties te subsidiëren.

  • Wees positief 

    Ja, we weten het … De klimaatveranderingen zijn absoluut niet positief. Toch is het belangrijk om dat in je communicatie wél te zijn. Wil je het hebben over het belang van je duurzame initiatieven? Leg dan vooral de nadruk op de positieve effecten van jouw initiatieven en niet op de slechte huidige omstandigheden. Zo geef je de bezoekers van je evenement het gevoel dat ze iets goeds doen. Ze komen tenslotte naar je evenement om een fijne tijd te beleven.  

  • Greenwashing is een no-go 

     Wees eerlijk en transparant over wat je wel en niet onderneemt om je evenement duurzaam te maken. Bedrijven en organisaties doen zich vaak groener voor dan ze zijn, maar zijn de dupe als dat uitkomt. Zo verlies je al je geloofwaardigheid. Je kan beter aantonen dat je stappen in de goede richting zet, maar er ook nog ruimte is om te groeien.   

  • Durf! 

     Kies je voor een duurzaam evenement, ga hier voluit voor. Durf keuzes maken en sta daar dan ook voor de volle 100% achter. Er zullen altijd voor- en nadelen zijn van je beslissingen en er zullen altijd mensen zijn die het niet met je eens zijn. Durf en activisme zijn belangrijke factoren als je wil gaan voor verandering.   

  • Beeld Lisa Goethals