Duurzaam drukwerk en sponsoring

Wie zijn evenement echt duurzaam wil maken, moet aandacht besteden aan flyers en ander drukwerk. Dat heeft namelijk een impact op de ecologische voetafdruk van je evenement. Daarnaast kan je bij je sponsors de ecologische stempel verder drukken.

Tips voor duurzaam drukwerk

Zet zoveel mogelijk in op online communicatie. Promoot je evenement via sociale media, deel massaal een zelfgemaakt filmpje en vermijd zeker onnodig drukwerk.

  • Vermijd onnodig drukwerk

    Financieel is het soms interessanter om affiches en flyers in grote oplages te laten drukken, maar weet dat een boom een volledig jaar moet groeien om de CO2-uitstoot van 6 kilo papier te compenseren.

  • Kies voor een ‘groene’ drukker

    Een groene drukkerij gebruikt groene stroom, plantaardige inkt en gerecycleerd papier, maar heeft ook aandacht voor het transport.

    Zoek online op ‘Duurzame drukker’, ‘Groene drukker’ of ‘Klimaatneutraal drukken’ om een eentje te vinden in jouw buurt.

     

  • Hergebruik je promo-T-shirts

    Elk jaar nieuwe T-shirts drukken om je evenement te promoten, vermijd je beter. Als je gaat voor T-shirts zonder datum kan je deze steeds blijven gebruiken.

  • (Her)gebruik je affiche panelen en spandoeken

    Pak je graag uit met grote panelen en spandoeken om je jaarlijks terugkerend evenement aan te kondigen? Kies dan voor borden of doeken die je meermaals kan gebruiken. Laat plek vrij om zelf de datum toe te voegen. Kies voor duurzaam FSC-hout of gerecycleerde houten panelen.

Sponsors

Een organisator van een duurzaam evenement is erg kritisch bij de keuze van de sponsors. Kies ze zorgvuldig. 

  • Wat kan jij doen?

    • Kies voor duurzame sponsors. Banken sponsoren graag, maar hebben vaak niet zo’n goede reputatie. Een fietsenwinkel als sponsor is dan weer beter dan een groot automerk.
    • Spreek je vaste sponsors aan op hun verantwoordelijkheid. Maak met hen afspraken over het leveren van enkel duurzame producten. Coca-Cola kan bijvoorbeeld in plaats van petflesjes ook automaten leveren die ter plaatse frisdrank produceren op basis van siroop, kraanwater en CO2. ‘Postmix’ heet dat principe. Wil je sponsor niet meteen meestappen in je vraag? Werk dan samen een overgangsplan uit.
    • Ban nutteloze sponsorgadgets van je evenement. Denk samen met je sponsor na over duurzamere manieren om hen in de kijker te zetten.

Communiceer je bewuste acties

Jouw evenement kan anderen inspireren om ook op een duurzame manier aan de slag te gaan. Wees je daarvan bewust. Deel daarom je duurzame en ecologische visie, van begin tot eind. Wees er trots op en maak anderen bewust van hun bijdrage! Maak gebruik van je eigen kanalen, maar vertel je verhaal ook via de (regionale) media en tijdens het evenement zelf.

Het is daarnaast belangrijk om je bezoekers, artiesten, medewerkers en zeker de buitenwereld te informeren welke maatregelen je neemt en waarom. Met je evenement bereik je veel mensen: grijp die kans met beide handen!

Tips over hoe je dat doet!