Duurzaam drukwerk en sponsoring
in
Wie zijn evenement echt duurzaam wil maken, moet aandacht besteden aan flyers en ander drukwerk. Dat heeft namelijk een impact op de ecologische voetafdruk van je evenement. Daarnaast kan je bij je sponsors de ecologische stempel verder drukken.
Tips voor duurzaam drukwerk
Zet zoveel mogelijk in op online communicatie. Promoot je evenement via sociale media, deel massaal een zelfgemaakt filmpje en vermijd zeker onnodig drukwerk.
Sponsors
Een organisator van een duurzaam evenement is erg kritisch bij de keuze van de sponsors. Kies ze zorgvuldig.
-
Wat kan jij doen?
- Kies voor duurzame sponsors. Banken sponsoren graag, maar hebben vaak niet zo’n goede reputatie. Een fietsenwinkel als sponsor is dan weer beter dan een groot automerk.
- Spreek je vaste sponsors aan op hun verantwoordelijkheid. Maak met hen afspraken over het leveren van enkel duurzame producten. Coca-Cola kan bijvoorbeeld in plaats van petflesjes ook automaten leveren die ter plaatse frisdrank produceren op basis van siroop, kraanwater en CO2. ‘Postmix’ heet dat principe. Wil je sponsor niet meteen meestappen in je vraag? Werk dan samen een overgangsplan uit.
- Ban nutteloze sponsorgadgets van je evenement. Denk samen met je sponsor na over duurzamere manieren om hen in de kijker te zetten.
Communiceer je bewuste acties
Jouw evenement kan anderen inspireren om ook op een duurzame manier aan de slag te gaan. Wees je daarvan bewust. Deel daarom je duurzame en ecologische visie, van begin tot eind. Wees er trots op en maak anderen bewust van hun bijdrage! Maak gebruik van je eigen kanalen, maar vertel je verhaal ook via de (regionale) media en tijdens het evenement zelf.
Het is daarnaast belangrijk om je bezoekers, artiesten, medewerkers en zeker de buitenwereld te informeren welke maatregelen je neemt en waarom. Met je evenement bereik je veel mensen: grijp die kans met beide handen!