Crisiscommunicatie
in
Een crisis bij een evenement is acuut en kan je niet voorzien. Ze komt altijd onverwacht, maar vraagt wel onmiddellijke actie, terwijl ze ook nog eens de aandacht van het grote publiek trekt. Je kunt je er met andere woorden nauwelijks op voorbereiden en toch moet je onmiddellijke aan de slag. Blijf op moeilijke momenten in de eerste plaats rustig en vertrek van een eenvoudige checklist.
Management versus communicatie
Crisiscommunicatie zou 20% management van de crisis en 80% communicatie over de crisis moeten zijn. In de praktijk is dat vaak andersom. Daarom is een crisiscommunicatieplan zo belangrijk. Dat is een verzameling van enkele afspraken en systemen waarop je bij een crisis op kan terugvallen (zie verderop in dit artikel). Daardoor heb je meer tijd en energie om met je communicatie bezig te zijn.
Positie en strategie
Eerst en vooral neem je een positie in in de crisis en stem je daarop je jouw strategie af. We schuiven drie mogelijke posities naar voor, telkens met een mogelijke strategie.
Crisiscommunicatieplan: aandachtspunten
Nadat je weet welke positie je inneemt in de crisis en wat mogelijks je beste strategie is – onthoud: geen enkele strategie is perfect, kiezen is verliezen – kan je aan het crisiscommunicatieplan beginnen. Dat is eigenlijk niet meer is dan een handige checklist die je moet overlopen. Meer is tijd is er ook niet, want tijdens een crisis moet je snel handelen.
- Wie is er allemaal betrokken bij de crisis? Som eventueel ook expliciet op wie niet betrokken is.
- Wie zijn de belangrijkste stakeholders in het verhaal? Zet ze in volgorde.
- Via welke communicatiemiddelen/communicatiekanalen ga je jouw boodschap verspreiden? Vergeet daarbij ook niet externe kanalen zoals die van de jeugddienst, stad, gemeente …
- Welke boodschap breng je naar buiten?
- Kernboodschap: vat in drie zinnen samen wat je boodschap is. Dat wordt je houvast.
- Schrijf bij gevoelige materie eventueel neer wat je zeker niet mag zeggen of welke woorden je absoluut moet vermijden.
- Je stelt het crisisteam en bepaalt wie wat doet (zie verderop). Hoe compacter het crisisteam, hoe efficiënter en minder kans op misverstanden en lekken. Houd daarom vast aan het KISS-principe.
- Vraag je af of je de pers op de hoogte wil brengen. Zo ja, wat is dan je plan van aanpak? Stap je zelf naar de pers? Met welke boodschap? Hoe breng je die over? Verwacht je vragen van de pers? Wees er zeker op voorbereid!
- Social media: welke kanalen gebruik je wel en niet? Hoe vertaal je je boodschap naar de sociale media? Wie monitort je kanalen (onderschat dit niet)? Hoe reageer je op moeilijke reacties? Of reageer je beter niet? Op Facebook kan je als het echt moet een bericht zelfs onzichtbaar maken voor de persoon die het postte en zijn/haar vrienden. Pas op met lukraak berichten verwijderen.
- Totale plaatje: heb je het overzicht nog? Ben je zeker niets uit het oog verloren?
Crisiscommunicatieteam
In het (crisis)communicatieteam moeten verschillende taken worden vervuld. Bij een grote organisatie kan elke rol door iemand anders opgenomen worden, maar bij een kleinere organisatie of vereniging is het logisch dat één persoon meerdere rollen op zich neemt.