Vinden en programmeren van artiesten

Geen muziekevenement zonder een passende line-up, natuurlijk. Maar hoe begin je daar aan? En waar moet je als programmator op letten?

Waar kan je artiesten vinden?

In de zoektocht naar muzikaal talent kan iedereen gebruik maken van Poppunts kansenplatform vi.be. Je vindt er een overzicht van Vlaamse en Brusselse muzikanten, bands, dj’s en producers, van beginners tot semiprofessionele acts. Daarnaast kan je altijd ook je eens je oor te luisteren leggen bij andere organisatoren in de buurt. Misschien kennen zij wel lokaal talent voor jouw evenement. Dat lokaal talent kan je dan weer de weg tonen naar vi.be.

Als je een bepaalde artiest, band of dj op het oog hebt, kan je ze natuurlijk ook via andere wegen proberen vastleggen. De artiesten die iets verder staan in hun carrière worden vaak vertegenwoordigd door een boekingskantoor zoals Busker, Toutpartout, Ampersand, L&S, Kurious, TTT Artists, Nada, Crap Inc … Alle afspraken voor liveshows verlopen dan via die boeker. Hij of zij regelt het contract, de financiële afspraken enzovoort. De artiesten zonder boeker kan je dan weer rechtstreeks contacteren of via de manager. De juiste contactpersonen en -gegevens vind je meestal terug in de infosectie op  de Facebookpagina van de artiest.

Aandachtspunten voor de programmator

  • Wees op de hoogte

    Hou je vinger aan de pols van de Belgische (en eventueel ook internationale) muziekscene. Daarvoor kan je gebruikmaken van vi.be. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om heel veel muziek te luisteren en er veel over te lezen op blogs zoals Indiestyle en Dansende Beren en in magazines als Knack Focus en Humo. Die media hebben ook nieuwsbrieven waarmee je op de hoogte kan blijven van wat er zoal beweegt.

  • Plan, regel en communiceer

    Als programmator mail je enorm vaak over en weer met artiesten en entourage.  Ook intern moet je constant terugkoppelen welke artiesten geboekt zijn, voor welke gage, hoe je de line-up zal aankondigen…  

  • Laat de rekening kloppen

    Een programmator is niet alleen met de muziek bezig, maar ook met de centen. Probeer in te schatten hoeveel volk je artiesten trekken, welke gage je hen kan geven en hoeveel je moet uitgeven aan de technische omkadering. Als je twijfelt of je line-up wel volk zal lokken, kijk dan eens naar het aantal likes, volgers of streams. Dat geeft je toch al een idee van het potentieel van je artiesten.

Zet in op lokaal talent!

Inzetten op lokaal muzikaal talent is connecteren met je lokaal publiek, want zij voelen affiniteit voor en zijn trots op hun helden. Je creëert een draagvlak bij de lokale overheid, want je geeft waardevolle kansen aan artiesten van eigen bodem. Je geeft mee vorm aan je community, want je brengt artiest, publiek en vrijwilligers samen onder één dak. Kortom, je support your local scene!

Zet je lokaal talent op een podium? Maak het dan zichtbaar en voorzie de lokale artiesten op je affiche of website, in je seizoensbrochure of op sociale media van het LH-label van Poppunt. Zo wijs je het publiek de weg naar jouw podium en pluk je als organisator de vruchten.

  • Beeld Mirco Photo
  • Geschreven door Poppunt