Vinden en programmeren van artiesten

Geen muziekevenement zonder een passende line-up.  Maar hoe begin je daar aan? En waar moet je als programmator op letten?

Waar kan je artiesten vinden?

In de zoektocht naar muzikaal talent kan iedereen gebruik maken van het VI.BE kansenplatform. Je vindt er een overzicht van Vlaamse en Brusselse muzikanten, bands, dj’s en producers, van beginners tot semiprofessionele acts. Door als organisator een account aan te maken en een kans te lanceren, kom je heel snel in aanraking met nieuw talent. De collega’s van VI.BE helpen je trouwens met plezier op weg!

Daarnaast kan je altijd eens kijken bij andere organisatoren in de buurt. Misschien kennen zij wel lokaal talent voor jouw evenement. 

Als je een bepaalde artiest, band of dj op het oog hebt, kan je ze ook via andere wegen proberen vastleggen. De artiesten die iets verder staan in hun carrière worden vaak vertegenwoordigd door een boekingskantoor zoals Busker, Toutpartout, Peter Verstraelen Agency, Full Colorz Agency, Kurious, TTT Artists, Nada, Crap Inc… Alle afspraken voor liveshows verlopen dan via die boeker. Die regelt het contract, de financiële afspraken enzovoort. De artiesten zonder boeker kan je rechtstreeks contacteren of via de manager. De juiste contactpersonen en -gegevens vind je meestal terug in de infosectie op de Facebook/Instagrampagina van de artiest.

Aandachtspunten voor de programmator

  • Wees op de hoogte

    Hou je vinger aan de pols van de Belgische (en eventueel ook internationale) muziekscene. Daarvoor kan je gebruikmaken van VI.BE platform.

    Daarnaast is het belangrijk om veel muziek te luisteren en er veel over te lezen op blogs zoals Indiestyle en Dansende Beren en in magazines als Knack Focus en Humo. Die media hebben ook nieuwsbrieven waarmee je op de hoogte kan blijven van wat er zoal beweegt.

  • Plan, regel en communiceer

    Als programmator mail je vaak over en weer met artiesten en entourage.  Ook intern moet je constant terugkoppelen welke artiesten geboekt zijn, voor welke gage, hoe je de line-up zal aankondigen…  

  • Laat de rekening kloppen

    Een programmator is niet alleen met de muziek bezig, maar ook met de centen. Probeer in te schatten hoeveel volk je artiesten trekken, welke gage je hen kan geven en hoeveel je moet uitgeven aan de technische omkadering.

    Als je twijfelt of je line-up wel volk zal lokken, kijk dan eens naar het aantal likes, volgers of streams. Dat geeft je toch al een idee van het potentieel van je artiesten.

Zet in op lokaal talent!

Inzetten op lokaal muzikaal talent is connecteren met je lokaal publiek, want zij voelen een band met en zijn trots op hun helden. Je creëert een draagvlak bij de lokale overheid, want je geeft waardevolle kansen aan artiesten van eigen bodem. Je geeft mee vorm aan je community, want je brengt artiest, publiek en vrijwilligers samen onder één dak. Kortom, je support your local scene!

Zet je lokaal talent op een podium? Maak het zichtbaar en voorzie de lokale artiesten op je affiche of website, in je seizoensbrochure of op sociale media. Zo wijs je het publiek de weg naar jouw podium en pluk je als organisator de vruchten.

  • Beeld Mirco Photo
  • Geschreven door VI.BE