Pers

Je evenement onder de aandacht brengen, kan op verschillende manieren. Met persaandacht bereik je een grote groep. De gemakkelijkste manier om je evenement (positief) in de media te krijgen, is een persbericht versturen. 

Wat hoort er in een persplan?

  • 1

    Doel

    Waarom is het belangrijk om je evenement in de pers te krijgen? Probeer het doel  zo scherp mogelijk te formuleren.  

  • 2

    Timing

    Het doel van je communicatie bepaalt wanneer je iets moet ondernemen. 

    • Wil je reclame maken of bezoekers trekken? Dan verschijn je best in de pers vóór het evenement. Stuur zeker twee weken op voorhand je bericht uit. 
    • Wil je vooral bekender worden of uitpakken met het succes van je evenement? Dan is een persbericht achteraf beter. 

    Stuur je pas ná je evenement een persbericht uit om indruk te maken met cijfers of iets opmerkelijk? Doe dat dan ten laatste één dag na je event, later is het niet meer relevant. Je kan je persbericht vooraf vormgeven. Toch mag het geen standaard tekst worden want je verhaal moet eruit springen.

    Op de dag dat je het stuurt, houd je best rekening met volgende richtlijnen: 

    • Vermijd spitsmomenten zoals maandagochtend. 
    • Stuur tussen 10u00 en 12u00, dan lopen de nieuwsredacties op volle toeren. 
  • 3

    Doelgroep

    Je doelgroep bepaalt het communicatiekanaal en ook je communicatiestijl. De jongeren uit je omgeving bereik je wellicht vooral met affiches, flyers en via sociale media. Om je evenement zo breed mogelijk te communiceren, is een artikel in de (lokale) krant dan weer ideaal. 

  • 4

    Boodschap

    Nieuws vertrekt bijna altijd vanuit personen (niet vanuit organisaties). Betrek dus je vrijwilligers en bezoekers bij het uitwerken van een verhaal. Vraag je af wat je evenement bijzonder maakt en waarom een journalist het interessant zou vinden.   

     

    • Een beschrijving van je evenement bevat te weinig waarde.  
    • Persberichten werken enkel wanneer je verhaal eruit springt.  
    • Je kan maximaal op drie zaken focussen (liefst zelfs minder). 
  • 5

    Media bepalen

    Maak een lijstje van alle mediakanalen die je kan bedenken: kranten (lokaal, regionaal en landelijk), magazines, populaire blogs, radiozenders, tv-stations… Duid vervolgens aan welke het meest relevant zijn. Wees kieskeurig, tot je er maar enkele overhoudt. 

    Houd rekening met verschillende deadlines. Een krant of regionaal nieuwskanaal kan je nieuws de volgende dag al brengen, terwijl je een weekblad lang op voorhand moet contacteren. 

Hoe is een goed persbericht opgebouwd?

  • Persbericht

    Zet bovenaan je tekst duidelijk het woord ‘persbericht’. Zo is de redactie meteen op de hoogte van de bedoeling van de tekst.

  • Titel

    De kop beschrijft kort de inhoud van de tekst en geeft de lezer zin om verder te lezen. Maak er een eyecatcher van, die een journalist gewoon kan overnemen.

    Een goede kop mag niet langer dan vijf woorden zijn!

  • Datum

    Vermeld de datum van het persbericht duidelijk zichtbaar, best onder de kop.

  • Lead (eerste alinea)

    Hier worden de vijf w-vragen beantwoord (wie, wat, waar, wanneer en waarom). Na de lead beslist een redacteur of die interesse heeft in de rest van het persbericht. Denk na over hoe je hun aandacht kan vasthouden.

  • Tekst

    Hier schrijf je het hele verhaal. Doe dat in korte alinea’s en gebruik eventueel tussentitels om het overzichtelijk te houden. Maak je tekst in elk geval niet te lang. Zorg daarnaast voor leuke quotes.

  • Slotaanduiding + slot

    Aan het einde van de tekst zet je een duidelijke markering, zoals een stippellijn

  • Boilerplate en contactgegevens

    Onder de markering schrijf je:

    § Boilerplate: hier geef je meer informatie over wie je bent, wat je organisatie doet …
    §  Contactgegevens: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres …

  • Beeldmateriaal

    Geef enkele goede foto’s of een ander sterk beeld mee, in het persbericht zelf of als bijlage. Hoe minder werk de redactie heeft om van je persbericht een artikel te maken, hoe beter. 

     

Voorbeeld indeling persbericht

Tips voor een goed persbericht

  • Wees kort en bondig

    Een persbericht is nooit langer dan één A4. De ideale lengte ligt tussen de 20 en 30 (getypte) regels, wat neerkomt op ongeveer 300 woorden. Maak ook korte en krachtige zinnen.  

    Tip: Schrap hulpwerkwoorden (worden, mogen, kunnen, zullen … ) en bijwoorden (bovendien, desondanks, zeker, eigenlijk … ). 

  • Voeg citaten toe

    Citaten werken beter dan beschrijvingen en fleuren je persbericht op. Laat bijvoorbeeld de organisator aan het woord of laat de aanwezigen zelf vertellen waarom jullie activiteit zo fantastisch zal zijn of was. 

  • Voeg kant-en-klaar beeldmateriaal toe

    Zo maak je het erg gemakkelijk voor een journalist om een artikeltje te publiceren. Tekst én beelden, wat heeft hij nog meer nodig? 

Hoe en naar wie verstuur je een persbericht?

Journalisten zijn ook maar mensen. Bel of mail hen gerust. Zo leg je een goed netwerk aan. Het is beter om één contact te hebben waar je eens naar kan bellen dan tientallen losse e-mailadressen te verzamelen in een perslijst. 

Hoe ontvang journalisten en sta je hen te woord?

  • Maak duidelijke afspraken over hoe laat de journalist langs en hoe die de woordvoerder kan vinden. 
  • Geef een telefoonnummer mee. Zo kan de journalist je contacteren wanneer de plannen wijzigen. 
  • Bedenk welke boodschap je wilt vertellen en bereid je daarop voor. Wat zie je graag in de krant verschijnen en, vooral, wat niet? Beperk je tot één kernboodschap (en maximaal twee extra kleine boodschappen). 
  • Vertel geen zaken die niet waar zijn. 
  • Worden er foto’s gemaakt? Denk op voorhand na over welk beeld interessant kan zijn voor het medium. 

 

  • Beeld Nikki Lucy