Mobiliteit artiesten en bezoekers
in
Op dit onderdeel heb je als organisator het minste impact, maar het bepaalt wel voor het grootste deel de voetafdruk van jouw evenement.
Welke mogelijkheden heb je om je bezoekers te beïnvloeden in hun vervoerskeuze?
- Zet duurzaam vervoer voorop in je communicatie. Hanteer daarbij het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenvervoer, die volgorde. Vertel je bezoekers dus eerst hoe je er te voet of met de fiets kan geraken en vermeld dan de opties voor het openbaar vervoer. Pas dan beschrijf je de mogelijkheden om met de wagen te komen.
- Zorg voor een bewaakte en goed verlichte fietsenstalling en beloon bezoekers die met de fiets komen, bijvoorbeeld met een gratis drankbon. Vermijd gadgets, die hebben namelijk hun eigen ecologische voetafdruk.
- Organiseer je een groot evenement kan je bussen inleggen. Dat kunnen ook pendelbussen zijn die vanuit centrale plekken in jouw gemeente op regelmatige tijdstippen vertrekken. Misschien wil je gemeente of provincie die wel subsidiëren. Denk wel goed na over hoeveel bezoekers je denkt te moeten vervoeren en hoeveel ritten je wil organiseren. Een lege bus is absoluut niet duurzaam.
- Je kan ook bewust het aantal parkeerplaatsen rond jouw evenement beperken, in overleg met de gemeente en op voorwaarde dat je dat duidelijk op voorhand aankondigt naar je bezoekers.
- Moedig carpoolen aan. Beloon autodelers met goedkopere parkeertarieven, een parkeerplaats dichter bij het terrein of een gratis drankje.
Artiesten en duurzame mobiliteit
Ook je artiesten moeten natuurlijk ter plaatse raken. Daarin kan je ook duurzame keuzes maken:
- Moedig je artiesten aan om zo duurzaam mogelijk te reizen.
- Voorzie slechts één parkeerplaats per artiest, voor de materiaalwagen.
- Bied je artiesten aan om hen op te halen aan het dichtstbijzijnde station.
- Betaal enkel tickets voor het openbaar vervoer terug, geen autokilometers.
- Voorzie slaapplaatsen voor artiesten die laat optreden en/of ver van je evenement wonen.