Evenementenloket
in
Een evenementen- of feestloket is een centraal systeem, ingericht door de gemeente, waar burgers die een evenement willen organiseren terechtkunnen voor informatie, advies en gemeentelijke aanvragen.
Met zo’n loket kan de gemeente organisatoren ondersteunen en meehelpen in de strijd tegen regulitis. Organisatoren worden geconfronteerd met een hoop regels waar ze niet wijs uit raken en worden van het kastje naar de muur gestuurd om aan alle nodige vergunningen te geraken. Een eengemaakt loket, waar ze alle nodige informatie vinden, ontlast hen gevoelig.
Op termijn kan een evenementenloket ook efficiënter zijn voor de gemeente, omdat alle informatie, formulieren en bijhorende vragen en antwoorden er gegroepeerd worden en de administratieve rompslomp tot een minimum herleid wordt.
Belangrijke uitgangspunten
Een evenementenloket kan heel wat functies omvatten. We lijsten de mogelijkheden hieronder op:
Digitaal versus in ‘real life’
In deze digitale tijden is goed evenementenloket vooral digitaal gestuurd. Zorg er dus voor dat alle functies geïmplementeerd zijn in de website van gemeente en het digitaal aanvraagformulier. Tegelijk is een goed evenementenloket ook in het echte leven bereikbaar en laagdrempelig. Een onaanspreekbare ambtenaar in het gemeentehuis is geen goed idee.
Hoe een evenementenloket uitbouwen?
De uitbouw van een evenementenloket vraagt heel wat organisatie. Hoe dit concreet vorm krijgt hangt af van de middelen waarover je als gemeente beschikt, waar je het uniek loket wil onderbrengen, of je het kan onderbrengen in het takenpakket van een bestaande functie of dat je een nieuwe functie moet creëren.
-
Binnen welke gemeentelijke dienst wordt het loket geïntegreerd?
In de meeste gevallen wordt het loket ondergebracht bij de vrijetijdsdienst. Niet alle gemeenten hebben die. Soms wordt het dan ook geïmplementeerd bij de jeugd- of cultuurdienst.
Bij welke gemeentelijke dienst het uniek loket ondergebracht wordt, is op zich niet zo belangrijk, de argumenten waarom het daar zit zijn dat wel. Ook de attitude van de ambtenaar is erg belangrijk. Hij/zij moet enige affiniteit hebben met het verenigingsleven en stelt de ondersteuning van de organisator voorop. De organisator mag niet het gevoel krijgen dat het uniek loket een verlengde is van bijvoorbeeld de politiedienst of dat het een soort controleorgaan is.
-
Wie is het gezicht van het evenementenloket?
Je kiest het best voor één ambtenaar die verantwoordelijk is voor het loket waarvoor het voor de organisatoren duidelijk is bij wie ze moeten aankloppen. Met organisatoren bedoelen we alle organisatoren: beperk je niet tot enkel jongeren of (erkende) verenigingen.
-
Hoe afstemmen van de verschillende gemeentelijke diensten?
Overleg regelmatig met de verschillende gemeentelijke diensten die op een of andere manier bij evenementen betrokken zijn: technische dienst, milieudienst, jeugddienst, eventueel ook de politie en de brandweer. Dat is onontbeerlijk om de goede werking van het unieke loket te verzekeren. Het evenementenloket en de ambtenaar die het bemant werken coördinerend tussen deze diensten. Op deze manier hoeft de organisator niet zélf met alle diensten samen te zitten.
Aanspreekpunt jongeren
Als het evenementenloket niet geïntegreerd is in de jeugddienst, maak dan zeker afspraken met de jeugdambtenaren. Vaak zullen jongeren naar hen gaan als eerste aanspreekpunt. Zij hebben dus een belangrijke doorverwijsfunctie.