Crowdfunding

Naast klassieke inkomstenbronnen als sponsoring en subsidies is crowdfunding een alternatieve manier om je evenement te financieren. Kort gezegd geef je geïnteresseerden de mogelijkheden om via een online platform te investeren in jouw evenement, vaak met een klein bedrag.

Bij muziekevenementen wordt crowdfunding minder toegepast omdat het best wel veel werk kost om dat in elkaar te steken en je rekening moet houden met de looptermijn. Het kan wel een goede tool zijn om iets specifieks te bereiken, bijvoorbeeld een duurdere band of dj die anders budgettair buiten bereik ligt.  

Hoe gaat crowdfunding in zijn werk?

Crowdfunding bestaat in allerlei vormen. Je kan ervoor kiezen dat investeerders gewoon geld schenken zonder enige return of dat ze wel iets in de plaats krijgen als het beoogde bedrag bereikt is. Voor wie meehelpt om een dj op je evenement te bekostigen, kan de return bijvoorbeeld een ticket zijn.

De investeerders storten hun gift online via het crowdfundingplatform. Afhankelijk van het evenement of het platform dat je gebruikt, kan je met vastgelegde bedragen werken of je investeerders vrij laten kiezen hoeveel ze bijdragen.

Hoe kan je een crowdfunding actie opzetten?

  • 1

    Bepaal het doel van de crowdfundingactie. Een crowdfunding kan veel geld opleveren als hij een antwoord biedt op een nood die leeft bij de bezoekers van je evenement of de sympathisanten van je vereniging.

  • 2

    Bepaal het streefbedrag van je crowdfundingactie. Welk bedrag heb je nodig om het beoogde doel te bereiken? Probeer zo specifiek en transparant mogelijk in kaart te brengen hoeveel geld je voor wat nodig hebt. Dat kan mogelijke investeerders over de streep halen. Bij sommige platformen kan je ook werken met verschillende bedragen en bijvoorbeeld zeggen dat je bij het halen van x euro artiest y boekt, bij a euro artiest b, enzovoort.

  • 3

    Denk na over de return voor je investeerders. Geef je hen iets terug voor hun bijdrage en zo ja, wat?

  • 4

    Bepaal de looptijd van je crowdfundingactie. Zorg dat er voldoende tijd is om je actie te communiceren én om het uiteindelijke resultaat uit te voeren.

  • 5

    Stel een communicatieplan op. Hoe wil je potentiële investeerders bereiken? Hoe maak je je actie bekend?

  • 6

    Zoek een geschikt crowdfundingplatform. Let goed op welke voorwaarden elk platform stelt en denk eraan dat de meeste platformen een deel van het ingezamelde bedrag inhouden als commissie. 

    Voor meer informatie over crowdfunding platforms kan je terecht op de website van scwitch.

  • 7

    Communiceer, volg op en evalueer. Laat de wereld weten via sociale media dat jullie een crowdfundactie hebben opgezet.

Op zoek naar meer inspiratie?

Vele kleintjes is een online toolbox voor crowdfunding in de culturele sector. Wie overweegt om te gaan crowdfunden kan met deze gids snel en gemakkelijk aan de slag.

www.velekleintjes.be
  • Beeld Nikki Lucy