KSA Tielt en sensibilisering op het evenement ‘Project Y’
KSA Tielt heeft een lange traditie in het organiseren van fuiven. Wat ooit kleinschalig begon onder een andere naam is nu uitgegroeid tot het grootste evenement in hun stad: Project Y. Leider Michiel vertelt ons hoe je ook als organisatie kan sensibiliseren en preventieve maatregelen kan opzetten rond de regelgeving voor fuiven.
Wat is Project Y?
Michiel: “Project Y is na zeven jaar van blijvend innoveren en professionaliseren een toonvoorbeeld van hoe je een massa-evenement op poten zet. Meer dan 2000 jongeren genieten elke editie opnieuw van een betaalbare fuif in twee zalen. Een concept dat werkt, mede dankzij live muzikanten, een wheel of fortune en een silent disco die de afgelopen editie werd georganiseerd. De werkgroep is bijna een jaar bezig met de organisatie van dit evenement. Je werk beloond zien met een bomvolle fuifzaal en tevreden fuifgangers is genieten”
"Je werk beloond zien met een bomvolle fuifzaal en tevreden fuifgangers is genieten”
Heb je als organisator veel ervaring rond de regelgeving die gepaard gaat bij het opzetten van een fuif?
“Bij het organiseren van een fuif hoort het naleven van de wet. Iets waar jongeren misschien niet zo wakker van liggen maar waar je als organisator toch maar beter zorgt dat de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’. staan. De boetes zijn niet mals, en dat mochten we – ondanks onze zorgvuldige voorbereiding – enkele jaren geleden aan den lijve ondervinden na een controle van de Federale overheidsdienst Volksgezondheid. Een jongere die pas twee weken later 18 werd had een cocktail gekregen aan de cocktailbar. Dit was geen fout van de bar zelf. Aan de inkom had men enkel op jaartal gecontroleerd. Een kleine fout met een financiële kater als gevolg. Helemaal uitsluiten kan je zo’n voorval helaas nooit. Zoveel mogelijk sensibiliseren en controleren des te meer. Er werd tot in het kabinet van de minister geprobeerd deze boete te weerleggen maar we kwamen helaas van een kale reis terug.”
“Naast een leeftijdscontrole aan de inkom, sensibiliseren we in onze beide zalen met een powerpointpresentatie"
Wat doe je als organisatie om zoveel mogelijk te sensibiliseren?
“Naast een leeftijdscontrole aan de inkom, sensibiliseren we in onze beide zalen met een powerpointpresentatie. Aan alle bars hangen affiches op wat geconsumeerd kan worden per leeftijd. Iedere bezoeker krijgt een eigen leeftijdsbandje met een bijpassende kleur. Onze medewerkers aan de bar controleren wie bij hen drank komt vragen. Als organisator ben jij uiteraard enkel verantwoordelijk voor wat jij zelf schenkt aan de persoon in kwestie. Wat die daarna met de drank doet, valt uiteraard niet te controleren.
Voor het evenement verspreiden we via de social media sensibiliserende boodschappen waarin we vragen dat de bezoekers hun leeftijd kunnen bewijzen. We vragen een legitimatie van de leeftijd waarbij een ander papieren bewijs dan een identiteitskaart ook geldig is: een studentenkaart, bibliotheekpas of ander document met geboortedatum. Als ze geen bewijs willen tonen, krijgen ze een -16 bandje.
Als organisator van een fuif is het geen evidentie om preventief hier mee aan de slag te gaan, maar zoveel mogelijk doen wat je kan, helpt je om de toekomst van je fuifconcept te verzekeren.”