EHBO

Als je een evenement organiseert, wil je natuurlijk zorgen voor een veilige omgeving voor alle aanwezigen. Daarom is het belangrijk dat er steeds een EHBO-koffer in de buurt is. Voor grotere evenementen kan de aanwezigheid van verpleegkundigen ook aanbevolen zijn. 

Is een EHBO-post verplicht?

Wettelijk is een EHBO-post verplicht voor evenementen met minstens 10.000 deelnemers of bezoekers. Daarnaast kan vanuit het gemeentelijk veiligheidsoverleg bepaald worden dat een EHBO-post noodzakelijk is. Het verwachte publieksbereik speelt een rol in die beslissing, maar ook hoe groot de risico’s zijn. Vanaf een bepaalde omvang zal de aanwezigheid van een ambulance aangewezen zijn of verplicht worden door de gemeente.

Bij een risico op overmatig alcohol- of drugsgebruik richt je nabij of in de EHBO-post(en) best een chill-out in, een ruimte met medisch toezicht en weinig prikkels.

Waar kan je terecht bij het opzetten van een EHBO-post?

Afhankelijk van waar jouw evenement plaatsvindt, kan je op zoek gaan naar de organisatie die het meeste ervaring heeft met het type evenement dat je organiseert. Als er meerdere geschikte partners zijn, dan vraag je best een offerte aan, want een EHBO-post is niet gratis. De meest gekende spelers op de markt zijn: Rode Kruis Vlaanderen, Het Vlaamse Kruis en EHBO Vlaanderen, AMS Medical Team. Regionaal zijn er nog andere diensten actief, informeer zeker eens in de buurt! 

  • Beeld Nikki Lucy