Dranken, toegangsprijzen en voorverkoop
in
Op je drank, eten en tickets plak je best niet zomaar een prijs. Maar hoe bepaal je hoeveel een consumptie of kaartje mag of moet kosten? En hoe kan je een toegangsticket in voorverkoop brengen?
Hoe bepaal je de drankprijzen?
Het bepalen van de juiste prijszetting voor de drank en het eten dat je verkoopt, is niet altijd even evident. Je wil ze enerzijds niet te goedkoop verkopen, want dat kan nadelig zijn voor de financiële opbrengst en overmatig consumeren in de hand werken. Anderzijds kunnen te hoge prijzen ervoor zorgen dat de verkoop tegenvalt. Hou alvast rekening met de volgende factoren.
Hoe bepaal je de toegangsprijzen?
Je kan ervoor kiezen om een toegangsprijs te vragen aan je bezoekers, maar die prijs correct betalen is moeilijk. Je wil immers niet dat bezoekers afgeschrikt worden door de te hoge prijs of dat een te lage ticketprijs lage verwachtingen schept. Er bestaat geen succesformule, maar rekening houden met volgende elementen kan helpen:
Werken met voorverkoop
Voorverkoop zorgt ervoor dat je vóór je evenement van meer inkomsten zeker bent, maar helpt je ook om op de dag zelf de mensenstroom te beheersen. Bovendien is er dan minder cash aanwezig op het terrein.
Een goede voorverkoop halen is niet altijd makkelijk, zeker niet als je evenement nog niet zolang bestaat. Jongeren beslissen bovendien vaak pas op het allerlaatste moment wat ze op een bepaalde dag gaan doen. Het is dus de kunst om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen elkaar aanzetten om toch op voorhand een kaart te kopen. Door een voldoende groot prijsverschil tussen de voorverkoop- en de kassaprijs trek je mensen misschien toch over de streep.
In het ideale scenario is je evenement op de dag zelf al uitverkocht en werk je dus enkel met voorverkoop. Je moet er immers voor zorgen dat bezoekers met een voorverkoopkaart altijd binnen kunnen. Stel dat er in jouw zaal er 800 mensen binnen mogen en je om 22u30 nog 200 mensen met een voorverkoopticket verwacht, terwijl er al 600 mensen binnen zijn. Dan moeten de deuren onverbiddelijk dicht voor iedereen die geen kaart heeft en zullen geïnteresseerden er de volgende keer wel voor zorgen dat ze tijdig een ticket hebben. Zorg er wel steeds voor dat er niet meer voorverkoopkaarten kunnen verkocht worden dan er volk binnen mag.
Voorverkooppunten online en offline
Om kaarten te verkopen; kan je werken met lokale voorverkooppunten. Je kiest best voor plaatsen waar de doelgroep die je wilt bereiken vaak komt, zoals het jeugdhuis. Als je iets organiseert met een vereniging, kan je ook de leden en bestuursleden mobiliseren om zelf kaarten te verkopen.
Daarnaast kan je ook kiezen voor online kaartenverkoop.
Online kaartenverkoop via Assist
Via het programma Assist kan je als vereniging makkelijk een online voorverkoop opzetten.