Crisiscommunicatie

Een crisis bij een evenement is altijd plots. Ze komt onverwacht, maar vraagt wel onmiddellijke actie, terwijl ze de aandacht van het grote publiek trekt. Je kan je er bijna niet op voorbereiden en toch moet je onmiddellijk aan de slag. Zoek tijdens moeilijke momenten de rust op en vertrek van een eenvoudige checklist. 

Management versus communicatie

Crisiscommunicatie zou 20% management van de crisis en 80% communicatie over de crisis moeten zijn. In de praktijk is dat vaak andersom.

Daarom is een crisiscommunicatieplan zo belangrijk. Dat is een verzameling van enkele afspraken en systemen waarop je bij een crisis op kan terugvallen (zie verderop in dit artikel). Daardoor heb je meer tijd en energie om met je communicatie bezig te zijn.

Positie en strategie

Eerst neem je een positie in in de crisis. Die bepaalt op welke manier je zal communiceren. We schuiven drie mogelijke posities naar voor, telkens met een mogelijke strategie.

  • Victim cluster

    Je bent slachtoffer en lijdt zelf weinig reputatieschade. Dat is natuurlijk de meest ideale positie in een crisis. Je hoeft je dan ook niet te veel zorgen te maken.

    → Strategie Denial/Ontkenning: je ontkent dat je iets met de crisis te maken hebt of dat er überhaupt een crisis is. Je verschuift de hete aardappel naar iemand anders.

    Het is steeds belangrijk om de crisis te erkennen en mee te leven met de slachtoffers.

  • Accidental cluster

    De oorzaak van de crisis ligt binnen jouw organisatie, maar wordt vooral gezien als onopzettelijk, stom toeval zo je wil. De schade zou niet té groot mogen zijn.

    → Strategie Diminish/Minimalisering: er is een crisis en je bent er deel van, maar je minimaliseert je verantwoordelijkheid en ontkent dat er slechte intenties waren. Je kon de gebeurtenis(sen) die de crisis veroorzaakte(n) niet controleren.

    Het is steeds belangrijk om de crisis te erkennen en mee te leven met de slachtoffers.

  • Intentional cluster

    De oorzaak van de crisis ligt bij jou en je draagt zelf veel verantwoordelijkheid. In dit geval wordt de crisis als opzettelijk beschouwd en de reputatieschade is dus groot

    → Strategie Rebuild/Herstel: je erkent je fout, biedt je (oprechte) excuses aan en biedt de gedupeerden een vorm van compensatie. Je neemt volledige verantwoordelijkheid voor de crisis en vraagt ‘vergiffenis’.

    Het is steeds belangrijk om de crisis te erkennen en mee te leven met de slachtoffers.

Crisiscommunicatieplan: aandachtspunten

Nadat je weet welke positie je inneemt in de crisis en wat de beste strategie is – onthoud: geen enkele strategie is perfect, kiezen is verliezen – kan je aan het crisiscommunicatieplan beginnen. Dat is eigenlijk niet meer dan een handige checklist die je moet overlopen. Meer is tijd is vaak niet, want tijdens een crisis moet je snel handelen.

 

  • Wie is er allemaal betrokken bij de crisis? Som eventueel ook expliciet op wie niet betrokken is.
  • Wie zijn de belangrijkste stakeholders in het verhaal? Zet ze in volgorde.
  • Via welke communicatiemiddelen/communicatiekanalen ga je jouw boodschap verspreiden? Vergeet daarbij ook niet externe kanalen zoals die van de jeugddienst, stad, gemeente …
  • Welke boodschap breng je naar buiten?
    • Kernboodschap: vat in drie zinnen samen wat je boodschap is. Dat wordt je houvast.
    • Schrijf bij gevoelige materie eventueel neer wat je zeker niet mag zeggen of welke woorden je absoluut moet vermijden.
  • Je stelt het crisisteam en bepaalt wie wat doet (zie verderop). Hoe compacter het crisisteam, hoe efficiënter en minder kans op misverstanden en lekken. Houd daarom vast aan het KISS-principe.
  • Vraag je af of je de pers op de hoogte wil brengen. Zo ja, wat is dan je plan van aanpak? Stap je zelf naar de pers? Met welke boodschap? Hoe breng je die over? Verwacht je vragen van de pers? Wees er zeker op voorbereid! 
  • Social media: welke kanalen gebruik je wel en niet? Hoe vertaal je je boodschap naar de sociale media?  Wie monitort je kanalen? Hoe reageer je op moeilijke reacties? Of reageer je beter niet? Pas op met het verwijderen van berichten.
  • Totale plaatje: heb je het overzicht nog? Ben je zeker niets uit het oog verloren?

Crisiscommunicatieteam

Door het (crisis)communicatieteam worden verschillende taken opgenomen.

  • Coördinator

    De coördinator behoudt het overzicht tijdens de crisis. Dat betekent niet dat die alle beslissingen neemt. Het is belangrijk om tijdens een crisis alles af te toetsen binnen het team.

    De coördinator moet wel op de hoogte gebracht worden van alles wat gebeurt en stuurt mensen aan.

  • Woordvoerder

    Zoals je in het artikel pers kan lezen, is de woordvoerder degene die jouw verhaal naar buiten brengt. Die hoeft niet de perscoördinator te zijn. Het is belangrijk dat de woordvoerder de kernboodschap goed kent en weet over te brengen.

  • Social media

    “Social media is a bitch” is een uitspraak waar je misschien om kan lachen, maar tijdens een crisis is het beheren van de online kanalen een uitdaging. Je doet de monitoring van alle kanalen, eventueel ook degene waar je zelf niet op actief bent, en plaatst indien nodig posts en berichten.

    Houd zeker bij wat je zelf gepost hebt. Het kan handig zijn om berichten van anderen op te slaan voor later. In je strategie heb je vooraf bepaald of en wat je antwoordt op comments en berichten.

  • Intern

    De interne communicatie is tijdens een crisis minstens even belangrijk als de externe communicatie. Houd zeker iemand achter de hand die alle externe communicatie kan vertalen naar interne communicatie, bijvoorbeeld via een Whatsappgroep of via sms. Communiceer eerst intern, dan pas extern.

  • Persverantwoordelijke

    De persverantwoordelijke is tijdens de crisis waarschijnlijk dezelfde persoon als gewoonlijk en heeft dezelfde taken.

  • Jeugddienst/gemeente

    Als kleine, lokale organisatie kan de jeugddienst van je gemeente een belangrijke rol spelen. Ze kan je adviseren en ondersteunen. Eventueel kan ze zelfs voor jou met de pers communiceren.

Vuistregels bij crisiscommunicatie

  • Reageer altijd

    Reageer aan de hand van de EPO-methode (zie hieronder). Beperk het verhaal steeds tot de waarheid en wat je weet zodat er geen foute informatie of speculatie de ronde gaat.

    • Empathie: Laat zien dat je een mens bent. Vertel dat je organisatie meeleeft en geschrokken is.
    • Positie: Vertel wat je al weet. Waar staat je organisatie op dit moment?
    • Organisatie: Wat doet je organisatie nu al om zo een problemen te voorkomen? Wat zal je organisatie in de toekomst anders doen?

    Als je niet communiceert tijdens een crisis, neem je automatisch een standpunt in. Je eerste communicatie kan iets algemeens zijn: “We zijn op de hoogte van de omstandigheden/onze verontschuldigingen/eerst en vooral willen we ons medeleven uitdrukken aan… We bekijken dit intern en komen morgen/later naar buiten met een officiële reactie.”

  • Bereid je voor op het onmogelijke

    Niet om dramatisch te zijn, maar om jezelf te beschermen. Wees voorbereid op het ergste, dan valt het achteraf meestal wel mee. Het is een rustgevende gedachte dat een crisis ooit eindigt.  

  • Vacuüm voor de storm

    Vooraleer de storm echt uitbreekt, is er sprake van een zogenaamd vacuüm. Dit is het moment nadat je op de hoogte bent dat er een crisis aankomt, maar er nog geen massale aandacht naartoe gaat.

    Maak van dat moment gebruik en wacht niet zomaar af. Probeer je zo goed mogelijk voor te bereiden. Bel partners, contacten die je kan vertrouwen en de jeugddienst van je gemeente. Schrijf al een eerste tekst, bereid je social media voor …

  • Wel feiten, geen vermoedens

    Communiceer nooit vermoedens of veronderstellingen. Dit zorgt enkel voor problemen achteraf. Als de uitspraken niet waar blijken te zijn, heb je onwaarheden verspreidt. Communiceer liever dat je het zelf niet weet.

  • Take the lead

    Probeer zo veel mogelijk als eerste te communiceren, zonder te overhaasten uiteraard. Zo kan je de boodschap dicht bij jou houden en moeilijke vragen van je afschuiven. 

  • Betrokkenen eerst

    Vooraleer je naar iemand communiceert, zelfs intern, zorg je ervoor dat je met alle betrokkenen contact gehad hebt. Je doet aan alle (dichte) betrokkenen jouw verhaal of je laat hen hun verhaal aan jou doen waarop je je kan baseren in de communicatie.

  • Intern versus extern

    We hebben het al enkele keren aangehaald: je interne communicatie is minstens even belangrijk als je externe. Meer zelfs: je communiceert eerst intern en dan pas extern. Je kan het niet maken dat medewerkers van buitenaf iets te weten komen voor ze het van jou horen. Dat zorgt voor extra wrijving of ongemakkelijkheden die je in crisistijden kan missen.

  • Beeld Nikki Lucy