Scouting Deerlijk en Fancy Fair
Fancy Fair is een vaste waarde in Deerlijk en ver daarbuiten. Het evenement bestaat al 51 jaar. Vandaag is het een evenement dat 3000 à 3500 mensen van alle leeftijden aantrekt. Leider Elias vertelt over het succes van het scoutsevenement.
Hoe ziet het programma van Fancy Fair eruit?
Elias: “Door een zeer gevarieerd aanbod proberen we mensen van alle leeftijd aan trekken. Fancy Fair is een vierdaags feest dat altijd op woensdag begint met een bingo. Niet van het klassieke soort, maar met presentatoren die de draak steken met bingo en op een ludieke manier de boel aan elkaar praten. Donderdag ligt het even stil om dan van vrijdag tot zondag door te gaan. Het weekendaanbod bestaat uit optredens van bandjes, Dj’s, een restaurant, een fuiftent, een touwtrekwedstrijd (pittig detail: over de beek), een spelletjesnamiddag, een zingevingsmoment, een aperitiefconcert met sfeermuziek … Het is goed dat er steeds een aantal activiteiten zijn want op die manier verspreidt het volk zich over het terrein.
Een grappige traditie waarmee we zondagavond afsluiten is ‘de omroep’. Daarbij gaat alle leiding op de bar staan en roepen ze per standje af wat de omzet was. Ik weet niet hoe dat ooit is begonnen, maar mensen blijven daarvoor dus hangen! Het grappigste daarbij is de commotie die ontstaat over de stand van het eendjes vissen. Eigenlijk een vrij banale activiteit, maar bij de omroep roept iedereen een beetje uit het niets ‘VISPUT VISPUT VISPUT’.”
Wat maakt fancy fair bekend bij het brede publiek?
“Wij hechten veel belang aan inkleding. Maanden op voorhand kiezen we een thema. We zoeken dan naar eventuele gebouwen of constructies die voorkomen in dat verhaal en proberen daar een maquette van te maken. Vier weken op voorhand beginnen we te bouwen. We bouwen ook steeds een brug over de vijver en er is steeds een terras op hoogte, met uitzicht over het terrein. Voor deze constructies gebruiken we 1800 sjorbalken, die we lenen van groepen uit de buurt.
Naast de sjorconstructies, werken we ook met schilderijen in thema, die we verspreiden over het terrein. We hebben een aantal mensen in de groep die dat heel goed kunnen.”
Heb je nog een tip voor jonge organisatoren?
Wees authentiek! Dat is volgens mij het allerbelangrijkste. Bij ons is dat erg terug te vinden in dat ‘scouteske’. Ook in de bredere zin: we doen ook een goede daad door een deel van de opbrengst te schenken aan een goed doel. Vorig jaar was dat een bedrag van 3800 euro. We werken ook steeds met lokale leveranciers voor bijvoorbeeld ons restaurant en de wijn die geserveerd wordt. We betalen soms wat meer dan in een supermarkt, maar we merken wel dat mensen dit appreciëren.
"We werken ook steeds met lokale leveranciers"
Hoe is het als groep om zo’n evenement steeds te organiseren?
Soms weegt het wel, maar op het einde van het weekend zijn we altijd voldaan. We doen tijdens de rest van het jaar ook maar één ander evenement, waardoor het haalbaar blijft. Verder is er wel voldoende motivatie in de groep, omdat we de taken verdelen op basis van interesse en een stuk op basis van ervaring. We werken ook met een beloningssysteem: op basis van het aantal uur dat iemand op de vorige editie aanwezig was, verdelen we de taken voor het jaar erop. Wie dus veel aanwezig was, mag eerst kiezen. We doen dit omdat we niemand willen verplichten om aanwezig te zijn, maar inzet wel willen belonen.