School’s Out Festival van dE Mutse
Jeugdhuis dE Mutse in Wingene organiseert elkaar ‘School’s Out Festival’. Een eerste zomerfestival na de examens waarbij heel wat jong dj-talent de revue passeert. We stelden Jari, voorzitter van dE Mutse, enkele vragen.
School’s Out Festival 2019 was de zevende editie met een record aantal bezoekers van 1300. Hoe is dit festival ontstaan en wat is er veranderd sinds de eerste editie tot nu?
Jari: “School’s Out Festival ontstond in 2013, toen nog op donderdag in plaats van vrijdag. Een tentje buiten, een bar en muziek tot 22 uur was het toen. Jaar na jaar evolueerde het gestaag naar wat het vandaag is. Vele zaken zijn veranderd. Zo is het podium bijvoorbeeld al twee maal verhuisd omdat het terrein te klein werd. Van aan dE Mutse bij de brandtrap tot een paar jaar later in 2017 naar de parking naast het jeugdhuis. Ook de bar, het eten en de ingang evolueerden mee.
In 2017 kregen we voor het eerste de goedkeuring om tot 3 uur ’s nachts muziek te mogen draaien buiten, een hele opluchting voor ons.
Ook de organisatie en voorbereiding werden jaar na jaar beter. Met meer ervaring na enkele jaren weten we wat we kunnen en vooral wat we niet aankunnen.
Wat steeds hetzelfde is gebleven, na al die jaren, is het hoofdconcept van School’s Out Festival. Een low cost-festival met een professionele uitstraling. Voor de bezoekers, maar ook voor ons. Zo zullen we bijvoorbeeld nooit een hoge ticketprijs vragen zodat we dure dj’s kunnen strikken.”
Jullie krijgen elk jaar meer en meer bezoekers. Wat is volgens jou de sleutel van jullie succes?
“Elk jaar nieuwe dingen uitproberen en goede zaken verbeteren. Inzet wordt vroeg of laat altijd beloond, als je je volledig smijt.
Het engagement van onze volledige groep is ook zeer belangrijk! Een dergelijk festival organiseren doe je lang niet alleen. De voorbereiding, de opbouw de avond zelf, de afbouw, het is een werk van maanden en vooral van mensen, veel mensen. Allemaal belangeloos, daarom kunnen we School’s Out Festival ook zeer budgetvriendelijk houden. Een grote ‘dankjewel’ is zeker op zijn plaats voor de groep van dE Mutse. Iedereen is enthousiast over School’s Out Festival en zo schep je een positief verhaal dat aanslaat bij vele jongeren uit de buurt.
Een goed contact met al je externe partners is ook een niet te onderschatten aspect. We werken met professionele firma’s uit de buurt en proberen met elk van hen een relatie op lange termijn en vertrouwen uit te bouwen.”
"Dit jaar was alweer een topeditie! We mochten maar liefst 1300 bezoekers ontvangen."
Jullie hebben twee stages waarop heel wat dj’s de revue passeren. Hoe pakken jullie deze programmatie aan? Hanteren jullie een bepaald concept?
“Het concept is eigenlijk heel simpel: lokale dj’s en enkele bekendere namen. De nadruk ligt echter vooral op de plaatselijk dj’s, waardoor we nog geen 2000 euro uitgeven aan dj’s. We hebben heel wat uren die we kunnen verdelen, iedereen draait één uur waardoor we veel jonge gasten uit de buurt een kans kunnen geven.”
"De beste promo volgens ons is nog steeds de voorgaande editie. Da's de beste reclame die je kan maken."
Heb je enkele communicatie- en promotietips voor andere organisatoren?
“Altijd positief spreken over je event. Positieve mond-aan-mond-reclame is de beste reclame! Verder doen wij elk jaar promo via Facebook, in cafés en op andere fuiven. De beste promo volgens ons is nog steeds de voorgaande editie. Da’s de beste reclame die je kan maken.”